Till huvudinnehåll

Här samlar vi samiska nyheter

Samernas nationaldag 6 februari

05 februari 2024

Samernas nationaldag är gemensam för alla samer oavsett om de bor i Sverige, Norge, Finland eller Ryssland. Det är en dag som vanligen uppmärksammas med aktiviteter och kulturarrangemang.

Bild på samiska flaggan

Samisk flaggdag 29 november

29 november 2023

Den 29 november är det allmän samisk flaggdag, detta för att uppmärksamma frihetskämpen och pionjären Elsa Laula Renbergs födelsedag och hennes betydelse för den politiska utvecklingen.

Renar som söker mat i snön i skogsland.

Burestbåhtieme Lykssjije!

28 november 2023

Nu välkommnar vi samebyarna/Tjeälddieh Gran, Ran, Ubmeje och Vapsten tillbaka till Likssjuo. Tjakjjadálvvie/höstvintern är tiden när samebyarna samlar till skiljningar och renskötarna delar upp sig i mindre vintergrupper.

Bild på samisk flagga på byggnad.

Samiska språkveckan i Likssjuo

23 oktober 2023

För femte året i rad är det återigen dags att lyfta fram de samiska språken genom den samiska språkveckan som genomförs under vecka 43. Syftet med den samiska språkveckan är att lyfta de samiska språkens status och öka kunskapen om samiska språk och kultur i hela samhället.

Två kvinnor står bredvid bussen Julla Majja och ler mot kameran. En i samisk dräkt.

Julla Májja vinner priset Årets mobila bibliotek

03 oktober 2023

Priset Årets mobila bibliotek 2023 tilldelas Julla Májja – den samiska biblioteksbussen. Tack vare samarbetet V8 mellan de åtta inlandskommunerna Sorsele, Dorotea, Lycksele, Malå, Norsjö, Storuman, Vilhelmina, Åsele och de samiska samordnarna når den samiska litteraturen och kulturen ut till många av de som bor i Västerbotten.

Bild på flera personer i grupp som lyssnar på en man som talar i samiska kläder.

Samiskinspirerad avdelning invigd

28 september 2023

Samiska veckan pågår för fullt i Lycksele med en rad aktiviteter. I går var det invigning och öppet hus av en samiskinspirerad äldreavdelning på äldreboendet Skytten.

Pojke i samisk dräkt som tittar åt sidan.

Samiska veckan 2023

25 september 2023

Under vecka 39 är det Samiska veckan med en rad aktiviteter. Bland annat filmvisning av Sjumilaskogen och invigning och öppet hus av en samiskinspirerad äldreavdelning på Skytten.

Bild från föreläsning Marja Skum på scen

Kompetensutvecklingsdag om samer

20 juni 2023

Den 19 juni var det kompetensutvecklingsdag om samer för lärare inom skolan. Lycksele kommun är en samisk förvaltningskommun vilket bland annat innebär att skolan har ett särskilt ansvar att införliva kunskaper om samer och nationella minoriteter i skolan.

Bild på man som sjunger, samt barn i bakgrunden med samiska dräkter

Vi firar den samiska nationaldagen

06 februari 2023

I dag den 6 februari är det samernas nationaldag. Den firas över hela Sápmi. Det första firandet skedde i samband med inledandet av FN:s internationella urbefolkningsår 1993 i Jokkmokk.

Bild på matlagning över eld, vinter på isen i Lycksele.

Samernas nationaldag 6 februari

03 februari 2023

Den 6 februari är det Sämij Ålmagenbiävvie/ Samernas nationaldag.
Vi firar detta på Arena Älven och Skogs- och samemuseet.

Bild på Villgot utomhus i mössa där det står Sapmi

Villgot Lilja representerar Sápmi

27 januari 2023

En av våra Lyckseleelever Villgot Lilja har i veckan åkt till Kanada för att spela fotboll och representera Sápmi på Arctic Winter Games.

Bild framsida samiska förskolan med farstu och samiska flaggan

Giällavahkko vecka 43

19 oktober 2022

För fjärde året i rad är det dags att lyfta fram de samiska språken genom en samisk språkvecka som genomförs under vecka 43 den 24–30 oktober 2022.

Samiska flaggan

Samiska veckan - vecka 39

21 september 2022

Under vecka 39 är det Samiska veckan med en rad aktiviteter. Julla Májja, den samiska biblioteksbussen gästar oss under veckan med aktiviteter på förskolor, skolor och äldreboendet Skytten.

Temadagar på Gammplatsen

07 september 2022

I veckan får eleverna i årskurs 6 komma på temadagar på Gammplatsen och lära sig mer om Lyckseles historia och hur skolan såg ut tidigare.

Urfolksdagen den 9 augusti

09 augusti 2022

Den nionde augusti varje år firas den internationella urfolksdagen. Under dagen högtidlighålls världens urfolk och de gemensamma banden mellan urfolkens kulturer och den natur som samerna levt och överlevt i.

Kontakta sidansvarig: Webmaster

Uppdaterad den 29 september 2022