Lystkom genomför en förstudie av faktureringsprocessen

Lystkom och medlemskommunerna genomför en förstudie av Lystkoms faktureringsprocess. Studien ska presentera förslag till åtgärder och kostnader för ytterligare automatisering och kvalitetssäkring av Lystkoms fakturaunderlag och fakturor.
Lystkoms faktureringsunderlag har varit föremål för intern översyn och förändring flera gånger under de senaste tre åren. När Lystkom införde nytt ärendehanteringssystem minskade den manuella hanteringen och kvaliteten ökade, vilket gjort att fakturorna till verksamheterna blivit mer korrekta än tidigare. Parallellt med det har också faktureringsintervallet förändrats för att stämma bättre med skolans läsårstider och få ett jämnare intäktsflöde till Lystkom. Trots det finns det ytterligare behova automatisering och förbättringar av faktureringsunderlag och fakturor i Lystkoms verksamhet.
Förstudien ska beskriva nuläge och behov i Lystkoms faktureringsprocessen och medlemskommunerna behov. Studien ska också presentera vilka åtgärder, inklusive kostnader, som behöver vidtas för att uppfylla medlemskommunernas och Lystkoms behov av att automatisera hela eller delar av Lystkoms faktureringsprocess.
Arbetet sker under våren och slutrapporten kommer att presenteras i juni 2025.
Uppdaterad den 20 mars 2025