Till huvudinnehåll

Reviderade riktlinjer för telefoni

Telefoniriktlinjerna innehåller information om hur verksamheter och medarbetare ska förhålla sig till telefonin i organisationen till exempel hänvisning, telefonpassning, röstbrevlåda med mera. Det finns också information om användning av tjänstemobil, säkerhet och ansvar och managering av mobiltelefoner på distans.

Varje anställd har ett personligt ansvar att ta reda på vad som gäller när man använder fast telefon eller mobiltelefon i tjänsten. 

I riktlinjerna framgår det bland annat att varje verksamhet ska ha en organiserad telefonpassning. Till exempel ska det vara möjligt att komma fram med tjänstesamtal eller akuta samtal oavsett vilka telefontider som som verksamheten har.

Det framgår också hur medarbetare ska hantera sin anknytning. Vid upptagen eller frånvarande ska anknytningen hänvisas så att medborgare och andra intressenter kan få bra service.

Det finns också regler för användning av tjänstemobilen. Det är framförallt hantering av mobiler som har förstärkts i de reviderade telefoniriktlinjerna. Alla tjänstemobiler manageras av Lystkom kundtjänst.

Uppdaterad den 19 december 2023