Högt tryck på IT-servicedesk
IT-supporten har just nu väldigt många ärenden att hantera. Antalet ärende har ökat väldigt mycket och det beror på att så många arbetar hemifrån.
IT-teknikerna gör allt de kan för att alla ska få den hjälp man behöver. Här kommer några tips om vad man själv kan göra:
- Innan du ringer eller anmäler ditt ärende till supporten försök först att lösa problemet med hjälp av en kollega och ta också hjälp av de manualer som finns på FirstClass i Lycksele och på intranätet i Storuman.
- Din IT-support är öppen vardagar mellan kl 08.00-16.00. Problem som uppstår på annan tid måste invänta supporttiden. Skicka in ditt ärende till servicedesk@lystkom.se eller ring på tel 162 10 (Lycksele) eller tel 141 00 (Storuman).
- Var noga med att dokumentera ditt problem, gärna med hjälp av skärmdumpar eller liknande. Det hjälper oss att snabbt se vad som är problemet och lösa det.
- Om problemet inte går att lösa på distans måste du vara beredd på att ta med din utrustning och komma till Lystkom IT för att få ytterligare hjälp.
- Alla verksamhetssystem i kommunen fungerar inte på distans. Kontrollera alltid med din närmaste chef om det är möjligt att jobba på distans med just ert verksamhetssystem.
- Du som jobbar på distans måste regelbundet koppla upp din IT-utrustning på din ordinarie arbetsplats för att säkerhetsinställningarna ska kunna uppdateras.
- Allt distansarbete ska ske i samråd med din närmaste chef. Distansarbete är alltså ingen rättighet utan en möjlighet för att i första hand minska smittspridningen.
Uppdaterad den 24 februari 2021