Information om linjetrafik
Elever i grundskolan som beviljats skolskjuts med linjetrafik till och/eller från skolan får ett skolkort. Länstrafiken i Västerbotten är ansvarig för all linjetrafik som eleverna åker med. Har ni funderingar på tider, hållplatser och regler så kontaktar ni Länstrafiken. Det är även Länstrafiken som beslutar om inställda turer.
Eleven kan åka två resor per dag med skolkortet under alla skoldagar. Kortet ska stämplas i biljettmaskinen vid varje resa.
Skolkortet är en värdehandling, var rädd om det och förvara det säkert. Skolkortet är personligt så eleverna ska inte låna ut kortet till någon annan.
En elev som tidigare varit beviljad skolskjuts med linjetrafik kan använda samma skolkort nästa läsår om eleven beviljas skolskjuts med linjetrafik.
Skolkortet aktiveras automatiskt när det blir ett nytt läsår. Borttappat eller trasigt kort anmäls i e-tjänsten och ett nytt kort hämtas i kundtjänst.
Nedan finns en del frågor och svar om skolskjuts med linjetrafik
Vad händer om linjetrafiken blir inställd?
Om en tur ställs in så blir det vårdnadshavares som får ordna resan till och/eller från skolan. Är det på morgonen innan barnet åkt iväg och vårdnadshavare inte kan ordna skjuts till skolan får barnet vara hemma, ingen ogiltig frånvaro ges. Ställs turer in när barnet är på skolan har skolan tillsynsansvar tills vårdnadshavare kan hämta barnet. Ingen ersättning betalas av kommunen när vårdnadshavare kör själva.
Länstrafiken publicerar information om inställd eller förändrad trafik på sin hemsida www.tabussen.nu eller i appen.
I vissa fall när Länstrafiken ställt in turer så kan kommunen tillsammans med entreprenören besluta om ändrad trafik. Information om en sådan ändrad trafik kommuniceras via skolskjutshandläggaren till skola och vårdnadshavare via e-post.
Hur bör jag förvara skolkortet?
Kortet är av plast. Det tål inte att böjas. Du får inte göra hål i kortet. Runt i hela kortet sitter en trådslinga. Om kortet går av eller får en spricka blir det oanvändbart.
Hur vet jag att skolkortet är trasigt?
Om kortet är trasigt eller om du försöker resa fler resor än tillåtna så syns det på biljettmaskinen.
Vem kontaktar jag om jag behöver ett nytt skolkort?
Du anmäler borttappat eller trasigt busskort i vår e-tjänst. Ett nytt busskort kan hämtas samma dag om kommunens kundtjänst har öppet. För elever i förskoleklass och årskurs 1-6 är det föräldrarna som ska hämta skolkorten hos kundtjänst, medan elever på Finnbacksskolan kan hämta korten själva. Ni får en notifiering genom Mina sidor när kortet är klart.
Ersättningskort kostar 50 kronor och betalas med Swish vid hämtning hos kundtjänst i Stadshuset.