Lyckseles unika erbjudande lockar språkelever från hela Sverige

Modersmålsundervisning är traditionellt sett ganska styvmoderligt behandlat runt om i Sverige. Men Lycksele som är samisk förvaltningskommun satsar hårt på att lära ut de samiska språken.

I dag säljs utbildningar över hela Sverige med hjälp av ett dedikerat och kunnigt gäng modersmålslärare.

– Språket är en stor bärare till annan kunskap, desto mer man lär sig så blir det som att öppna en skattkista till andra saker, säger Sophia Rehnfjäll, samisk språklärare.

Lycksele kommun är ledande bland kommuner i landet när det kommer till att lära ut de samiska språken och sälja utbildningarna. För ett antal år sedan gjorde man en satsning och anställde modersmålslärare på heltid för att erbjuda utbildningar till intilliggande kommuner som nappade på erbjudandet. Det blev ett vinnande koncept.

Stor efterfrågan på samiska lärare

I dag är det stor efterfrågan på samiska lärare och tack vare utvecklingen av fjärrundervisning har Lycksele kommun elever från Ale kommun på västkusten till bland annat Stockholm och Uppsala med en majoritet av elever i norra Sverige. Även folkhögskolor och gymnasium hör till de som köper undervisning.

Sophia Rehnfjäll är en av tre lärare i umesamiska tillsammans med Sara-Helén Persson och Ella-Marja Lindh. Hon säger sig ha hittat sitt drömyrke.

– Jag har totalt fastnat i det, jag älskar mitt yrke. Det som känns bra är att Lycksele går i bräschen och visar att man tycker modersmålsundervisning är viktigt, här har man höjt statusen på språket och satt eleverna i centrum, säger hon.

I Lycksele får eleverna läsa två klocktimmar umesamiska i veckan.

Sophia som kommer från Ammarnäs och bor i Vindeln är även renägare och kan kombinera sina yrken. Faktum är att hon kan erbjuda mer än bara ett språk.

Kombinerar undervisning med renskiljning

– Jag kan vara på renskiljning en dag och då får eleverna ta del av den kulturen live. I maj brukar jag vara uppe på fjället och då har jag min sändning från en fjälltopp där det finns uppkoppling, så jag kör dit med skotern och sitter i Nilapulkan. Det är ett otroligt sätt att kombinera mitt liv och undervisa eleverna, säger Sophia.

– Det handlar inte bara om att hitta sina rötter för eleverna, det är större än så. Vi ger någon en hel identitet. Vi är ett folk för att vi har ett språk, sedvänjor och en kultur och alla är lika viktiga att bevara, säger Sophia som även kan titulera sig som författare då hon skrivit en barnbok på umesamiska.

Elever med annat modersmål än svenska har rätt att få modersmålsundervisning. Just umesamiskan upplever ett kraftigt uppsving senaste åren – från att vara utrotningshotat till dagens situation där Lycksele till och med tvingas tacka nej till elever på grund av för få lärare. I Lycksele finns numera tre barn i förskoleåldern som har umesamiska som modersmål.

Lycksele säljer samiska på distans till 17 andra kommuner

Totalt säljer Lycksele samiska på distans till 17 andra kommuner som därmed klarar av lagkravet att erbjuda undervisning i minoritetsspråk.

Fjärrundervisning är populärt hos barnen och det har även gjort att föräldrarna blivit positiva.

– Vi jobbar helst för att lägga scheman under skoltid men är samtidigt flexibla med våra elever, barnen kan ibland fråga mig om de inte får åka hem med bussen när övrig skola är slut och ta undervisningen hemma i en lugnare miljö. Fjärrundervisningen har blivit populärt hos barnen och det har även gjort att föräldrarna blivit positiva. Men det är också upp till föräldrarna att prioritera språket och att vi lärare i de samiska språken lyckats engagera föräldrarna tror jag är en del av framgången, säger Sophia som har 20 elever.

Hon valde att starta en samisk användare på Instagram som heter @samasth_mujna för att dels vara där hennes elever rör sig digitalt, dels ha en plattform där föräldrarna kan vara delaktiga.

– Det är så lätt att mejl tappas bort, för att inte tala om utskrivna papper så här kan vi kommunicera på ett lättare sätt.

Ofta kan barnens föräldrar själva inte språket och har därför inte kunnat föra det vidare. Under december gjorde till exempel Sophia en lucköppning på Instagramkontot med tanken att ett ord om dagen är bra för vardagen.

­– Mitt uppdrag är att göra det intressant och roligt. Med fjärrundervisningen har jag en hel värld jag kan visa eleverna och de älskar när de kan följa med från fjäll till kust, säger Sophia.