Till huvudinnehåll

Vanliga frågor

Här finns de vanligaste frågorna som berör intresseanmälningar, gräva in bredband, problem med internet och kostnader samlade. Har du andra frågor är du välkommen att kontakta Bredbandsenheten.

Jag vill ansluta min fastighet till Stadsnätet. Hur gör jag?

Börja med att skicka in en intresseanmälan för bredband, se svaret nedan

När får vi internet i vår by?

Saknas internet i din by kan du ändå skicka in en intresseanmälan för bredband, samt uppmana övriga bybor att göra detsamma. Att se ert intresse för utbyggnad kan hjälpa oss i våra prioriteringar av utbyggnadsområden.

Vi är dock beroende av dels bidragspengar från framför allt EU för att kunna bygga ut bredbandsnätet, dels av samförläggningar med olika aktörer för att kunna gräva ner fiber. En tidsplan med någon längre framförhållning är därför svår att fastställa.

Hur gör jag en intresseanmälan för bredband?

En intresseanmälan för bredband kan göra om du har en fastighet som inte är ansluten till Stadsnätet. Där fyller du i ett formulär för den fastighet du skulle vilja ansluta. När vi fått in den till oss tittar vi på möjligheterna för just din fastighet och svarar dig via samma e-tjänst. Du får aviseringar om att svar har lämnats och kan logga in och läsa svaret. Om du kan ansluta din fastighet får du besked om hur du ska göra för att komma vidare.

Intresseanmälan är inte bindande. Och kostar ingenting. Det krävs dock BankID för att logga in.

Intresseanmälan hittar du under E-tjänster och blanketter.

Vad kostar det om jag inte köper något internetabonnemang?

Passiva abonnenter debiteras ej. Om din fiberanslutning inte används utan du enbart ansluter din fastighet till fibernätet utan abonnemang debiteras du ingen nätavgift per månad i nuläget.

Varför fungerar inte mitt internet?

Oavsett om problemet gäller den CPE (dosan som är installerad i ditt hus) eller dålig internetuppkoppling eller ingen internetkoppling alls, så ska du kontakta din tjänsteleverantör och gör en felanmälan.

Jag tänker gräva? Vad ska jag tänka på?

Oavsett vad du avser att gräva på din mark bör du begära anvisning av ledningar via Ledningskollen. Kabelanvisning är en tjänst som du ska beställa innan du gräver. Vi åker då ut och markerar alla bredbandskablar inom grävområdet så att de inte grävs av. Kabelanvisning är gratis under förutsättning att du kan vänta upp till fem arbetsdagar. Vid mer akuta ärenden tillkommer en avgift. Tänk på att du kan bli skadeståndsskyldig ifall du gräver av en ledning och inte har begärt kabelanvisning. Därför vill vi tipsa dig om att begära kabelanvisning först och börja gräva sedan.

Vid problem med bredbandet rekommenderas ni följa stegen nedan i tur och ordning.

  1. Mediaomvandlare

I villor lämnar vi av tjänsten i en så kallad mediaomvandlare / CPE. Denna enhet måste ha ström för att tjänsten skall fungera, kontrollera att någon lampa lyser. )

Power / PWR lampa, skall lysa då CPE har ström. Om inte den lyser kan nätdelen eller Mediaomvandlaren vara trasig.

WAN lampan, skall lysa om CPE har kontakt med vår nod. Lyser den inte kan det vara kabelbrott (vanligaste orsaken är att kund tagit loss Mediaomvandlare ex. vid tapetsering) eller trasig utrustning.

LAN1, (kan ev. vara annan LAN-port) Ansluts till kunds egen utrustning, vid felsökning skall PC anslutas direkt mot Mediaomvandlarens port LAN1.

Bor du i en lägenhet kan överlämningen vara ett via ett datauttag utan CPE.  gå då direkt till punkt 4 Direktanslutning.

 

  1. Omstart

Starta om mediaomvandlaren och eventuell egen utrustning, helst var för sig så att det framgår vilken enhet som var den eventuella felkällan. Detta görs genom att dra ur strömanslutningarna till enheterna, vänta 30 sekunder och att sedan sätta i dem igen.

 

  1. Ansluter du trådlöst till din router?

Felsökning ska ej utföras när man är ansluten trådlöst, alltså via WiFi.

 

  1. Direktanslutning

Koppla bort och stäng av routern, direktkoppla i stället datorn med nätverkskabel direkt till vår mediaomvandlare (för lägenhet direkt till datauttaget). Fungerar det nu vet du att din tjänst från Tjänsteleverantör fungerar och att det troligtvis är din router som är problemet. Har du en fast / statisk IP-adress på din router behöver du manuellt ställa in denna IP-adress i din dator när routern kopplats bort. (Uppgifter gällande fast / statisk IP-adress lämnas ut av din Tjänsteleverantör.)

 

 

  1. Fortfarande problem?

Är det fortfarande problem trots att datorn nu sitter direkt i vår mediaomvandlare /datauttag kontaktar du dinTjänsteleverantör.

Kontakta sidansvarig: Webmaster

Uppdaterad den 27 november 2023