Till huvudinnehåll

Anmäl trasigt eller borttappat busskort via e-tjänst

Bild på mobiltelefon som visar hur e-tjänsten ser ut

Nu kan du använda vår nya e-tjänst för att anmäla trasigt eller borttappat busskort. I tjänsten gör du som vårdnadshavare en anmälan för elever i förskoleklass, årskurs 1-9 och gymnasiesärskolan.

Lycksele kommun delar ut personliga busskort när man får beviljad skolskjuts. Skulle kortet tappas bort eller bli trasigt behöver du som vårdnadshavare göra en anmälan genom e-tjänsten.

För att kunna använda e-tjänsten krävs e-legitimation, eller Bank-ID. Om du inte har e-legitimation kan du kontakta din bank som hjälper till dig att skaffa bank-ID. Du kan också kontakta kommunens kundtjänst om du inte kan använda e-tjänsten, 0950-166 00 eller kundtjanst@lycksele.se.

Hämta ut kort
När du skickat in en anmälan kan du hämta ut ett tillfälligt kort hos kundtjänst i Stadshuset, som fungerar i 10 dagar från första dagen eleven stämplar det i bussen. När det nya busskortet kommer får du en notifiering via mejl och/eller sms från "Mina sidor", att kortet finns att hämta i kundtjänst. 

För elever i förskoleklass och årskurs 1-6 är det du som vårdnadshavare som ska hämta busskortet medan elever på Finnbacksskolan kan hämta sitt kort själv. När man hämtar det nya kortet ska man betala 50 kronor via Swish samt lämna tillbaka det tillfälliga kortet.

Här kommer du till e-tjänsten

Läs mer om busskort i grundskolan

Uppdaterad den 26 augusti 2019