Till huvudinnehåll

Digitalt lärande

Digital kompetens är i grunden en demokratifråga. I för- och grundskolan lär vi oss förstå världen för att kunna förändra den. Alla barn och elever behöver få förståelse för hur digitaliseringen påverkar samhället och våra liv.

Våra skolor är en del av ett föränderligt samhälle. För- och grundskolan i Lycksele kommun ska vara en attraktiv verksamhet i ständig utveckling, där digitaliseringens möjligheter för undervisning och lärande tas tillvara så att alla barn och elever ges bästa möjliga förutsättningar för ett livslångt lärande.

Lycksele kommun vill att digitaliseringens möjligheter ska genomsyra all utbildning. Det handlar inte om att digitalisera skolan utan om att bedriva undervisning i en digitaliserad värld.

På denna sida får du svar på vanliga frågor om digitala verktyg och utrustning, användningen och hur generativ AI kan och får användas i för- och grundskolan i Lycksele.

I E-tjänsten kan du hitta överenskommelsen vid lån av digital enhet. 

 

Digitala verktyg och utrustning

I förskolan och förskoleklass finns tillgång till ipads. I åk 1-3 har elever delade ipads. Det innebär att de har klassuppsättningar av Ipads som kan användas av alla elever. Från åk 4 upp till gymnasiet får elever låna en egen dator (PC).

Utrustningen består av en digital enhet (dator), laddare, ryggsäck och hörlurar.

Nej, hörlurar ska stanna på skolan.

Elever i åk 4 och deras vårdnadshavare måste ta del av en överenskommelse innan datorn får användas. Vårdnadshavare signerar överenskommelsen i E-tjänsten.
I överenskommelsen finns beskrivet vad otillåten användning och hantering är och vilka förväntningar som skolan har på eleven. Vårdnadshavare har en viktig roll att påminna och stödja eleverna i detta.

Datorer delas ut i början av terminen när eleven börjar åk 4. Eleverna använder samma dator i två år och i åk 6 får de en ny dator som de använder ända upp till åk 9.

Nej, utrustningen är personlig och får endast användas av eleven.

Enheten ska användas enligt skolans värdegrund och kommunens IT-regler som finns att läsa i överenskommelsen (E-tjänsten). Den ska vara laddad och medtas till skolan varje dag.

Det är förbjudet att:

  • Skapa eller lagra stötande eller kränkande material.
  • Besöka olämpliga webbplatser.
  • Mobba eller kränka andra.
  • Ladda ner program utan tillstånd.
  • Använda enheten för olaglig verksamhet.

Vid problem kontaktas ansvarig lärare eller skolans IT-kontaktperson. Vid stöld eller förlust ska polisanmälan göras och rektor informeras. Skolan står för kostnader om skadan inte beror på vårdslöshet eller uppsåt.

Lånet gäller från att eleven får enheten tills den återlämnas efter avslutad skolgång.

Om eleven bryter mot reglerna eller slutar på skolan så kan överenskommelsen avslutas i förtid. Då ska enheten återlämnas i gott skick.

Skolan skickar en faktura om enheten inte återlämnas efter att överenskommelsen upphört.

Otillåten användning kan exempelvis handla om mobbning, kränkningar, besök på otillåtna sidor, olaglig aktivitet, installation av otillåtna program m.m.

  • Eleven kan stängas av från nätverket.
  • Enheten kan återtas om regler inte följs.

Skolan står för kostnader vid skada på enheten om det inte handlar om vårdslöshet eller uppsåt.

  • Eleven får förklara vad som hänt.
  • Skadan dokumenteras.
  • Enheten lämnas till IT-tekniker.
  • Eleven kan få en ersättningsdator.
  • Rektor avgör om ersättningsskyldighet gäller eller inte.
  • Samtal hålls med elev och vårdnadshavare.
  • Rektor kan kalla till möte och dokumentera i journalsystemet.
  • Uppföljande möte och stickprovskontroller kan göras.

 

Användning och digital kompetens

Att planera, genomföra och följa upp undervisningen med digitala verktyg – alltid med pedagogiskt syfte. Läraren bestämmer hur eleverna arbetar med datorn eller Ipaden på förskola, skola och fritidshem.

  1. Använda och förstå digitala verktyg
  2. Lösa problem och skapa med digital teknik
  3. Kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt
  4. Förstå digitaliseringens påverkan på samhället

Ja. Det står beskrivet både i läroplan er och kursplaner från Skolverket.

I kommunen finns en Medie- och informationskunnighetsplan (MIK-plan) som omfattar alla skolformer. Planen används av lärare för att planera undervisning med digitala inslag - integrerat i alla ämnen, inte som ett separat ämne. 
Förmågor som tränas i undervisningen är:

  • grundläggande datorkunskap som att hantera en digitala lärverktyg och enheter
  • källkritik och sökkritik
  • upphovsrätt
  • netikett - hur man beter sig på nätet samt risker och möjligheter
  • grundläggande programmering - datalogiskt tänkande för att kunna förstå hur en dator fungerar.

Kommunen lånar ut teknik- och programmeringsväskor till förskolor och skolor via Språkoteket.

Vi har olika verktyg för olika skolformer för kommunikation mellan hem och skola, exempelvis:

Tempus – Förskola och fritidshem
Infomentor – förskoleklass till åk 9

I kommunen har alla elever tillgång till följande program:

Lexiflow (text-till-tal)
Skriva Text (stavningsprogram)
Diktering inbyggt Word (tal-till-text)
Avancerad läsare inbyggt i Word (läser upp text, bildstöd och lästräning)

Prata med ansvarig lärare, skolans speciallärare eller specialpedagog om du vill veta mera.

Kontakta ansvarig lärare eller IT-strateg i för- och grundskola.

 

Kontakta sidansvarig: Webmaster
Fotograf: Charlotte Stenlund

Uppdaterad den 7 oktober 2025