Till huvudinnehåll

Överklaga ett beslut

Om du är missnöjd med det beslut du fått från Socialtjänsten har du rätt att överklaga det beslutet.

Kanske är det något du glömt att berätta som kan vara viktigt, eller har det blivit ett missförstånd?

En överklagan ska vara skriftlig och ha kommit till Socialtjänsten inom tre veckor från den dag du fick beslutet.
I överklagan är det viktigt att följande information kommer med;

  • Vem du är
  • Vilket beslut du är missnöjd med
  • Hur du skulle vilja ha det istället
  • Varför du tycker att beslutet ska ändras

Överklagan skickar du därefter till din handläggare.
Du kan även få hjälp av din handläggare att överklaga beslut.
Efter att din överklagan inkommit prövas ditt beslut på nytt.

Om Socialnämnden inte finner skäl att ändra be- slutet översänds det vidare till Förvaltningsrätten för högre prövning.
Ett beslut från Förvaltningsrätten kan överklagas till Kammarrätten och slutligen till Regeringsrätten. 

Tips när du skriver din överklagan är att du fattar dig kort och försöker få med det som inte kommit fram tidigare. Använd gärna denna mall när du skriver brevet:

MALL för överklagan:
Härmed vill jag _______(namn) överklaga beslutet som togs av Socialtjänsten ___(datum). Jag är miss- nöjd med beslutet och tycker inte att hänsyn tagits till ___(till exempel utgifter och situation). Vidare vill jag lägga till information som jag glömt att tala om när jag besökte Socialtjänsten. Det är att ________.

Underskrift_________________ Datum ___________  

Är du missnöjd med bemötandet?

Om det är Socialtjänstens bemötande du är missnöjd med kan du antingen vända dig till din handläggare eller dennes chef.

Kontakta sidansvarig: Webmaster

Uppdaterad den 7 juni 2018