Till huvudinnehåll

Folköl och tobak

Den som ska sälja folköl måste anmäla detta till kommunen och för att få sälja tobak behöver du tillstånd från kommunen innan försäljningen startar.

Folköl
Verksamheten ska anmälas till den kommun där servering/försäljning ska ske. Försäljning/servering får inte påbörjas innan anmälan gjorts. Den som bedriver försäljning/servering med folköl ska utöva särskild kontroll (egenkontroll) över verksamheten och ansvara för att personalen har kunskaper om vad som gäller för försäljning/servering. För egenkontrollen ska finnas ett särskilt program som ska skickas in till kommunen tillsammans med anmälan.

Tobak
Innan försäljning av tobaksvaror kan påbörjas ska ansökan om tillstånd göras till den kommun där försäljningen ska ske. Till ansökan ska egenkontrollprogrammet bifogas och övriga uppgifter som behövs för kommunens tillsyn. Om uppgifterna ändras ska detta anmälas till kommunen utan dröjsmål. Näringsidkaren har ansvar för att personalen får den information och det stöd som behövs för att lagen och anslutande föreskrifter ska följas.

Kommunen tillsammans med polismyndigheten är ansvariga för tillsynen över försäljningen av tobaksvaror. Vid tillsyn kontrolleras bland annat att tobak inte säljs till personer under 18 år och att produkterna har rätt märkning.

På Folkhälsomyndighetens hemsida hittar du mer information om reglerna kring tobaksförsäljning.

Kontakta sidansvarig: Webmaster

Uppdaterad den 30 november 2022