Snöröjning – prioriteringar och kommunens uppdrag
![](/globalassets/bilder/7-trafik--infrastruktur/vag-och-trafik/snorojning-snofall.jpg)
Det är många som hör av sig under året och söker svar och har synpunkter på hur snöröjningen sköts och ska skötas och hanteras i kommunen. Med denna information vill vi från kommunen förtydliga vilket uppdrag och service kommunen egentligen har och vilket ansvar som ingår när man är fastighetsägare.
När snön faller och en gata är i behov av snöröjning skiljer det sig åt vilket fordon som används. På vissa gator är det hjullastare som plogar och på andra är det lastbilar. Snön som lägger sig på gatan behöver plogas bort så att framkomligheten säkras, både för er medborgare samt ambulansen, räddningstjänsten och polisen. Denna åtgärd är det som ligger som första prioritet och det som är kommunens huvuduppdrag.
Trottoarer tas i anspråk
När fordonet plogar gatan behöver snön läggas upp någonstans, den försvinner inte av sig själv. Det är många som tror att all snö som plogas från gatorna kan fordonet ta med sig, och till viss del är det så. Men för det mesta trycker fordonen all snö åt sidorna och använder trottoarerna som upplag. Det tar ca 10 timmar att snöröja hela tätorten beroende på mängden snö och hur tung den är. Det vill säga att det tar ca 10 timmar för att säkerställa framkomligheten på alla gator och gång- och cykelvägar.
Infarter och säkerheten för gående och cyklister
Det är många av er medborgare som har hört av sig genom åren och påpekat snövallar och hur kommunen använder trottoarer som snöupplag. För att ersätta och säkerställa gående och cyklisters framkomlighet och säkerhet har kommunen cirka 30 kilometer gång- och cykelvägar som också ingår i prioriteringen. Trottoarerna behöver kommunen ta i anspråk för att lägga upp snö på, i och med det hamnar även snön intill fastigheters infart. Vid behov rensas trottoarer för att säkerställa framkomligheten och sikten på gatorna, detta brukar göras områdesvis. Gatorna hyvlas även under året och då går en hjullastare efter och tar med sig spillet från hyvlingen.
-
-
Kommunen har varken budget eller ett uppdrag att snöröja privats fastigheter. Det kommunala uppdraget är framkomlighet och säkerhet på kommunens gator.
-
-
Det är ditt ansvar att se till att området kring din fastighet är säkert och framkomligt. Eftersom infartsöppning enbart gynnar enskilda fastighetsägare och inte påverkar trafiksäkerhet så är den bortprioriterad. Så länge kommunen inte har tagit trottoaren i anspråk som snöupplag är det fastighetsägarens ansvar att se till att området kring sin fastighet är framkomlig.
-
-
All snö från gatorna går inte att lägga upp i alla kvarter samt att ha en lastbil som kör bort all snö i samma veva. Den resursen finns inte. Dessutom skulle en snöröjningssväng ta betydligt längre tid, vilket gör att framkomligheten skulle begränsas under flera dagar.
-
-
Enligt den lokala ordningsstadgan för Lycksele kommun råder förbud att föra ut snö och is från tomtmark till gatumark. Förutom att gatan blir smalare ju mer snö som styrs ut så skapar det även trafikfara, både för sikten och framkomligheten men även att bilar kan ”krocka” med snön som styrs ut.
-
-
Det finns många entreprenörer i Lycksele som arbetar med snöröjning. Lycksele kommun har avtal med några av dom men det finns fler entreprenörer som man kan vända sig till och anlita. Lycksele kommun har sedan 2024 upphandlat avtal med Bilfrakt.
Uppdaterad den 9 januari 2025