Till huvudinnehåll

Skolutredning presenterad – vidare analys inför beslut om ny skolstruktur

Lycksele kommun har under läsåret 2024/2025 genomfört en utredning av skolstrukturen. Syftet är att möta den demografiska utvecklingen och säkerställa en långsiktigt hållbar och likvärdig utbildning i hela kommunen. 

Ett förslag till ny skolorganisation har nu presenterats för utbildningsnämndens arbetsutskott. 

Underlaget till utredningen visar att barnantalet i kommunen minskar snabbt. Antalet barn i åldrarna 1–5 år har minskat med över 100 sedan 2020, och trenden fortsätter. Enligt de senaste prognoserna kan barngrupperna minska med över 30 % från 2020 till 2028. Detta tillsammans med en bedömning om att nuvarande skolstruktur inte främjar likvärdighet, utgör en viktig bakgrund till behovet av en ny och långsiktigt hållbar skolstruktur. 

Förskola 

Inom förskolan föreslås Forsdala förskola avvecklas från och med höstterminen 2026, förutsatt att ombyggnationen av Jonsta förskola är färdigställd. Övriga kommunala förskolor föreslås behållas, i enlighet med skollagens krav på relativ geografisk närhet till hemmet. Förskoleverksamheter med färre än sex barn kan, om förskollärare saknas, i stället bedrivas som pedagogisk omsorg. 

Grundskola 

För grundskolan innebär förslaget en successiv omställning till tre F–6-skolor, en 7–9-skola samt en resursskola för årskurserna 4–9. Omställningen planeras pågå fram till år 2035. 

De enheter som föreslås utgöra grunden i den nya strukturen är: 

  • Forsdalaskolan (F–6) 
  • Finnbacksskolan (årskurs 7–9) 
  • Norrängsskolan (F–6) 
  • Furuviksskolan (F–6) 
  • Resursskola – föreslås lokaliseras till Södermalmsskolan 

En central del i förslaget är att utveckla dessa skolor till så kallade konceptskolor. Det innebär att varje enhet ska ha en tydlig funktion, struktur och kompetensprofil, med garanterad tillgång till elevhälsa, specialpedagogik och ändamålsenliga lärmiljöer. Syftet är att säkerställa hög kvalitet, trygghet och ökad måluppfyllelse oavsett elevens bakgrund eller bostadsort. 

Fördjupad analys inför beslut 

Mot bakgrund av ärendets komplexitet och omfattningen av de föreslagna förändringarna inom grundskolan, har förvaltningen begärt förlängd tid för att genomföra en risk- och konsekvensanalys samt en barnkonsekvensanalys. Dessa analyser utgör ett nödvändigt beslutsunderlag för att utbildningsnämnden ska kunna ta ställning till förslagen. 

De medborgardialoger som ingått i utredningsarbetet har redan genomförts. Inga ytterligare dialoger planeras inför beslut i utbildningsnämnden. 

När analyserna är färdigställda kommer ett uppdaterat beslutsunderlag att presenteras för utbildningsnämnden. Ambitionen är att ett beslut om ny skolstruktur ska kunna fattas av fullmäktige under senare delen av 2025. 

Skolutredningen finns att ta del av här: Skolutredning 2024-2025

Uppdaterad den 2 juni 2025