Ny Konsumentlag från första maj
Från och med 1:a maj 2022 har vi en ny konsumentköplag. Den nya lagen innebär att Sverige förändrar lagstiftningen så den följer den inom EU. Då har du som konsument ett bättre läge att reklamera varor som det är fel på.
Tidigare låg ansvaret för att bevisa att felet var ursprungligt mest på dig som konsument. Med den nya lagen är det säljarens ansvar de två första åren att kunna visa att felet inte är med från början. Rätten att reklamera sträcker sig som tidigare över totalt tre år.
Skyldiga att göra säkerhetsuppdateringar
Andra nyheter i lagen är att den som tillhandahåller varor med digitala delar till exempel datorer och mobiler, blir skyldiga att göra säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar under en viss tid. Om du har köpt något före 1:a maj 2022 gäller den tidigare lagens regler.
Vill du ha mer information är du välkommen att kontakta konsumentvägledare Ingrid Elebrink på telefon 0951-14261.
Uppdaterad den 5 maj 2022