Till huvudinnehåll

Nu lanseras Lyckseles nya platsvarumärke

Ny logga Lycksele

I dag lanseras Lyckseles nya platsvarumärke. Det nya platsvarumärket ska omfatta hela den geografiska kommunen och är ett nytt sätt för föreningar, företagare, kommunen och även privatpersoner att kunna berätta om sin plats för varandra och omvärlden.

– Vi är så mycket och vi är bra på så mycket – detta vill vi nå ut med för att kunna locka besökare, företagare och arbetskraft att komma till oss, säger Roland Sjögren, kommunstyrelsens ordförande i Lycksele.

I april fattade kommunfullmäktige beslut om att godkänna det nya platsvarumärket. Lyckseles platsvarumärke ska inte förväxlas med Lycksele kommuns organisation eller logotyp utan bygger på att det tillhör alla som bor och verkar på platsen, eller de som vill göra hela Lycksele med den levande landsbygden till en attraktiv plats.

– Ju fler som visar stolthet och känner tillhörighet desto mer framgångsrikt blir arbetet med att marknadsföra Lycksele som en inkluderande plats för alla. Det är ännu viktigare att sticka ut och visa att vi är att räkna med i dessa tider, både nu och i framtiden. Det är en styrka att samla allt under ett paraply när det är stor global konkurrens, inte minst om turismen som betyder mycket för hela Lycksele. På det här sättet blir det lättare att attrahera, säger Roland Sjögren.

Mötesplats och gemenskap
Kåtan, som är en av Lyckseles kända landmärken, har inspirerat till symbolen i logotypen som symboliserar den mötesplats och gemenskap som Lycksele står för – både historiskt, nu och i framtiden.

– Vi har en unik historia som samlings- och mötesplats i över 400 år och vi vill fortsätta vara en mötesplats för människor men på ett annat sätt. Det nya platsvarumärket ska också bidra till att våra lyckselebor får känna stolthet och delaktighet att vi är Lycksele tillsammans. Vi är inte bara en prick på en karta utan en plats för möjligheter som drar nytta av sin närhet till fjällen och kusten, säger Roland Sjögren.

Lycksele kommun har initierat arbetet med ett platsvarumärke som omfattar den hela geografiska kommunen och kan användas av andra aktörer än bara kommunen. Arbetet har finansierats helt av medel från Tillväxtverket. 

Olika samhällsaktörer
– Arbetsprocessen har fokuserat på ett inkluderande platsvarumärke. Därför har vi haft fokusgrupper som referenser för att få en blandning av perspektiv och en så bred förankring och tydlig riktning som möjligt, säger Gunilla Sjögren, kommunikatör på Lycksele kommun.

Olika samhällsaktörer från bland annat Näringslivsrådet, Visit Lycksele och Samiska rådet var fokusgrupper som tidigt i processen fick komma med inspel.

– Tillsammans kan vi bredda bilden av Lycksele och berätta för andra varför vi trivs här. Företag kan till exempel använda platsvarumärket i platsannonser, uppskyltning i konferensrum och på mässor. Föreningar och organisationer kan använda det i samband med event som arrangemang, kurser och turneringar, säger Gunilla Sjögren.

Naturligt från grunden
Med sin asymmetriska form signalerar symbolen i platsens nya logotyp personlighet och karaktär och ger en känsla av att få vara den man är och naturligt från grunden, men med ett formspråk som också tar ansats i vår historia och den samiska kulturen som är unik del av vår plats.

– Jag är jättenöjd med slutresultatet. Både med symbolen och budskapet ”Naturligt från grunden” som känns som Lycksele. Jag tycker att symbolen i logotypen fungerar utmärkt på egen hand eller för att lyfta andra varumärken och evenemang som vill förknippas med Lycksele, säger Gunilla Sjögren.

Uppdaterad den 26 maj 2020