Välkommen till Lycksele kommuns webbplats

Vanliga frågor

Här kan du läsa om de vanligaste frågorna om bredband.

Vi har samlat de vanligaste frågorna som berör intresseanmälningar, gräva in bredband, problem med internet och kostnader. Har du andra frågor är du välkommen att kontakta Bredbandsenheten.

Hur gör jag en intresseanmälan för bredband?
Nu kan du som inte redan är ansluten till Lycksele Stadsnät göra en intresseanmälan för bredband. Fyll i intresseanmälan så kontrollerar vi om det finns möjlighet att ansluta er fastighet till Lycksele stadsnät och återkommer till er via mail. Intresseanmälan är inte bindande. Tala gärna med dina grannar, i vissa fall kan det bli billigare om man är flera som installerar samtidigt.

Intresseanmälan hittar du under E-tjänster och blanketter. 

Vad kostar det om jag inte köper något internetabonnemang?
Passiva abonnenter debiteras ej. Om din fiberanslutning inte används utan du enbart ansluter din fastighet till fibernätet utan abonnemang debiteras du ingen nätavgift per månad i nuläget. 

Varför fungerar inte mitt internet?
Kontakta er tjänsteleverantör och gör en felanmälan.

Jag tänker gräva? Vad ska jag tänka på?
Begär anvisning av ledningar via Ledningskollen. Kabelanvisning är en tjänst som du ska beställa innan du gräver. Vi åker då ut och markerar alla bredbandskablar inom grävområdet så att de inte grävs av. Kabelanvisning är gratis under förutsättning att du kan vänta upp till fem arbetsdagar. Vid mer akuta ärenden tillkommer en avgift. Tänk på att du kan bli skadeståndsskyldig ifall du gräver av en ledning och inte har begärt kabelanvisning. Därför vill vi tipsa dig om att begära kabelanvisning först och börja gräva sedan.

Kontakta sidansvarig: Webmaster

Uppdaterad den 26 oktober 2018





Kontakt


Lycksele stadsnät

Kontakta oss för mer information om inkoppling till din bostad eller ditt företag