Nya flygplatschefen om livet i Lycksele: ”Jag vill ta skoterkortet”

Josef Khan har landat i dubbel bemärkelse ­– både som kapten och som Lyckselebo.

I en stor intervju berättar den nya flygplatschefen om första tiden i sin nya stad, arbetet för att locka elflyg till Lycksele och synen från sovrumsfönstret som han aldrig glömmer.

 

När Josef anlände till Lycksele för att installera sig på sitt nya arbete hade han aldrig varit så långt norrut som till den 64:e breddgraden.

– Jag tror tyvärr att det är lätt hänt om man är född i Sverige, vi tenderar att resa utomlands och turistar inte i Sverige även om det blev en ändring på det under coronasommaren. Vi har ett långt och kontrastrikt land. När jag körde hit från Göteborg var det lika långt som att köra till Frankfurt i mellersta Tyskland. Men det finns många fördelar med att komma hit istället – den friska luften var det första som slog mig, säger Josef.

Tillsammans med sin fru Anam, som fick jobb som läkare på hälsocentral, hittade de ett hus på Norräng där de bor sedan fem månader tillbaka.

– Vi trivs väldigt bra och uppskattar närheten till naturen och livskvalitén vi har fått här. Allting är nära och istället för en timmes restid till jobbet så tar det några minuter. Jag uppskattar Lycksele, alla människor vi träffat på är väldigt trevliga och välkomnande, säger Josef.

Fritiden har mer handlat om att renovera en del i huset än att utforska närområdet.

– Vi är väldigt sugna på att se mer av Västerbottens inland, skogarna och uppleva Lappland. Jag har däremot sett att det går skoterleder inte så långt från huset så skoterkort är något som jag gärna vill ta, menar han.

 

Himlen som kontorsplats

Även om skotersäsongen är några månader bort och med den även norrskenssäsongen så har han fått sin första dos av Aurora Borealis – från sovrumsfönstret.

– Jag blev väckt av min fru en natt, norrskenet strålade in i sovrummet och det var ett fantastiskt fenomen, säger Josef.

Annars är det just himlen som varit Josefs kontorsplats. Redan som 18-åring började han utbilda sig till trafikflygarpilot och de senaste tio åren har han varit aktiv som kommersiell trafikpilot, bland annat åt Ryanair, varav de fyra senaste som flygkapten på en Boeing 737–800.

Vad var det som lockade dig i så unga år?

– Jag har alltid haft ett teknikintresse och tyckt att flygplatser och flygplan varit fascinerande. När jag var liten var det en höjdpunkt att åka in till Landvetter och ta del av atmosfären där.

Det var inte för själva statusen som jag utbildade mig till pilot utan mer flygplanen, det är helt otroligt att man kan transportera 200 människor på två timmar till Spanien, säger han.

 

300 dagar av sol

Josef har arbetat med flygfrakt, markarbete, incheckning, som pilot och slutligen som kapten.

– Det känns bra att ha de olika erfarenheterna, det är en fördel som flygplatschef att jag har inblicken i många olika yrkesgrupper på en flygplats och därför får en helhetsbild.

Du är ju 32 år gammal och har redan lämnat pilotyrket, det känns inte jobbigt när planen landar och lyfter?

– Nej, jag har kontoret ut mot plattan och ser hur planen taxar in och ut, jag känner att jag har kvar kopplingen till flyget. Jag saknar inte cockpit utan får min dagliga dos.

Innan han kom hem till Sverige var han stationerad två år i Malaga. 300 soldagar per år och nu väntar en mörk, norrländsk höst.

– Fördelen med Malaga var ju vädret men jag tycker anpassningen till Lycksele gått bra. Norrland är något helt annat med sin fantastiska natur, det är en annan livskvalité med lugnet, understryker han.

Som pilot har han runt 6000 flygtimmar av kommersiell trafik med majoriteten på Boeing 737.

– Det är ett annorlunda jobb och du arbetar mindre men det är krävande arbetspass och ställer andra krav på dig. Man har en fantastisk utsikt från kontoret och på en dag kan du ha besökt flera länder. Men det är också något som blir rutin.

Vad har du för favoritinflygning?

– Det är nog Korfu i Grekland som är fantastiskt vackert när man kommer in från havet, mellan några öar och landningsbanan som börjar direkt vid vattnet. Haugesund i Norge är också vacker med en väldigt kort bana och ständigt blåsigt väder, London och Paris är tungt trafikerade flygplatser men något man lär sig, säger Josef.

Efter flera års utbildningar handlar det om att kunna fatta rätt beslut på kort tid i luften.

– Vi brukar prata om ”situational awareness”, en medvetenhet som kommer mer och mer med erfarenheten. Som kapten ska du kunna hantera alla situationer. Jag minns en flygning från Turin förra sommaren då en passagerare blev allvarligt sjuk och då gäller det att ta ett beslut och läsa av situationen rätt och leda arbetet. Vi fick på kort varsel ändra planen och landa i Bryssel. Det är alltså en väldigt dynamisk miljö och en annan typ av ledarskap, säger Josef.

 

Alla kriser – gånger fyra!

Som Lycksele flygplats vd har han helt andra arbetsdagar än vad han är van.

– Det känns väldigt kul att vidareutveckla sig inom flyget, det är ett intressant arbete där ingen dag är den andra lik och man får nya frågeställningar och aspekter att ta ställning till. Det känns som en fantastisk möjlighet att vara med och ta oss ur den här coronakrisen, säger Josef.

Ja, vad tror du om flygets framtid?

– Flyget är viktigt för regionen och Lycksele, vi har såklart sett en minskning sedan mars månad när den första covid19-vågen kom in över Sverige men vi ser nu att passagerarantalet ökar sakta men säkert. Flygplatsen och flygbolagen har rutiner för att motverka smittspridning och kunna resa på ett säkert sätt. Stänger man ner samhället för länge så är risken stor att det blir lidande.

Han förklarar att flygbranschen är i en större kris nu än 11 september, sarspandemin, vulkanutbrottet över Island och finanskraschen – covid19 är allt det gånger fyra!

– Det är egentligen svårt att ta in hur mycket det påverkat flygbranschen i sin helhet. Kollar man på Lycksele tycker jag att vi klarat oss rätt bra, vi har alltid haft en bra trafik men mycket hänger nog på hur vi klarar en andravåg och hur Folkhälsomyndighetens rekommendationer slår.

 

Lycksele kan gynnas

När pandemin är över så brottas flyget med andra stora frågor – som hur branschen ska minska sitt utsläpp av växthusgaser.

– Framöver tror jag att utvecklingen kommer gå undan. Det här med elflyg går otroligt fort. Vi har frekventa seminarier i branschen där övergången till el och grönt flygbränsle står på agendan, berättar Josef.

Lycksele är med i ett Kvarkensamarbete som jobbar för en introduktion av elflyg i Kvarkenregionen. Här har kommunen investerat mycket i flygplatsen och har goda faciliteter och därför menar Josef att man behöver vara med i utvecklingen.

– Jag tror att elflyg och biobränsle kommer gynna mindre flygplatser eftersom säteskostnaden blir lägre, det kommer finnas möjlighet att öppna flyglinjer som inte bär sig på samma sätt i dag. Miljön är den primära anledningen förstås men även det ekonomiska, det är ju billigare att flyga med el än fossila bränslen.

Foto: Lycksele Airport