Välkommen till Lycksele kommuns webbplats


Information om corona-viruset och covid-19

Folkhälsomyndighetens säger att
det finns en mycket hög risk för
spridning av corona-viruset i Sverige.

Region Västerbotten har också sett att
att det finns en allmän
smittspridning i Västerbotten.
Det betyder att det finns fall av
sjukdomen covid-19 där man
inte har kunnat hitta källan till smittan.

Rekommendationer från myndigheterna

  • Stanna hemma om du känner dig sjuk,
    till exempel om du har
    snuva, hosta eller feber.
    Stanna hemma även om du
    bara känner dig lite sjuk.

    Vänta minst 2 dygn efter att du
    blivit frisk innan du går tillbaka till
    jobbet eller skolan.

  • Det är extra viktigt att
    du som arbetar inom äldre-omsorg och
    vård av äldre eller andra riskgrupper
    inte går till jobbet om du känner dig sjuk.

  • Du ska inte besöka anhöriga på
    sjukhus och äldreboenden.
    Använd andra sätt att hålla kontakten,
    till exempel telefon.

  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten.

  • Personer över 70 år bör begränsa
    sina sociala kontakter.

  • Utrikesdepartementet (UD) avråder från
    icke nödvändiga resor till alla länder.

  • Fundera på om din resa inom Sverige
    verkligen är nödvändig.
    Du måste kunna ta hand om dig själv ifall
    du blir sjuk på resan.

    Om du tillhör en riskgrupp bör du
    tänka på riskerna med
    att resa och att ta emot besök.

  • Det är viktigt att det du gör
    bygger på rätt information.
    Var käll-kritisk och sprid inte
    falsk information.

  • Varje person har ett ansvar.
    Du är skyldig att följa myndigheternas
    restriktioner och rekommendationer.

  • Regeringen har beslutat att
    det är förbjudet att anordna
    allmänna sammankomster och offentliga
    tillställningar med fler än 50 deltagare.
    Det gäller i hela Sverige.

Besöksförbud på äldreboenden
Regeringen har beslutat om
besöksförbud på alla äldreboenden i Sverige.
Det är för att förhindra spridningen
av sjukdomen covid-19.
Använd andra sätt att hålla kontakten med
dina anhöriga, till exempel telefon.

Viktigt att skydda de äldre
Till dig som är över 70 år:

  • Undvik nära kontakter och folksamlingar
    till exempel i affärer, i kollektivtrafik eller
    i andra offentliga lokaler.

  • Du kan ta en promenad och
    vistas utomhus.

 

Till dig som vill besöka en släkting eller
vän som är över 70 år

  • Du ska inte besöka anhöriga på
    sjukhus och äldreboenden.
    Använd andra sätt att hålla kontakten,
    till exempel telefon.

  • Avstå helt från besök om
    du känner dig sjuk.

Hör gärna av dig via telefon eller
genom digitala kanaler.

Mer information
Det är mycket hög belastning på både
telefon-tjänsten 1177 Vårdguiden och
informationsnumret 113 13.
Det gör att det blir långa väntetider.
Sök därför i första hand information på
myndigheternas webbplatser.

Det här gör kommunen
Lycksele kommun följer noga utvecklingen och
agerar efter myndigheternas rekommendationer.
Kommunen har regelbundet möten med
Länsstyrelsen och andra berörda myndigheter.

Lycksele kommun agerar nu för att
hantera en ökad smittspridning.
Bland annat tas riskanalyser fram för alla
samhällsviktiga verksamheter i kommunen.

Förskola, skola och vuxenutbildning

  • Från den 18 mars sker skolverksamhet på
    Utbildningscentrum via
    distans- eller fjärrundervisning.

  • Gymnasiesärskolan och LärVux har från
    och med den 23 mars undervisning som
    vanligt på Tannbergsskolan.

  • Skärpta hygien-rutiner har införts för
    matservering inom för- och grundskola.

Elever som är friska ska gå till skolan och
barn som är friska kan gå till förskolan.

Vård och omsorg

  • Det är skärpta besöksrutiner till
    särskilda boenden.
    Du som är anhörig ska inte
    besöka sjukhus och äldreboenden.
    Använd andra sätt att hålla kontakten,
    till exempel telefon.

  • Stugträffen, öppen dagverksamhet på
    Skyttens äldreboende, samt
    Solbackens dagverksamhet är
    stängd tillsvidare.
    Antalet växelvårdsplatser har minskats.

  • Tänk på att personer över
    70 år rekommenderas att hålla sig
    hemma för att undvika smitta.

Övriga verksamheter
De flesta av kommunens verksamheter är
öppna om inget annat meddelas.
Det gäller till exempel simhallen och
andra fritids-anläggningar.

Möten och evenemang
Regeringen har fattat beslut om att
begränsa möjligheten till allmänna
sammankomster och offentliga tillställningar.
Beslutet gäller från 29 mars och begränsningen
innebär ett förbud mot alla allmänna
sammankomster med mer än 50 deltagare.

Hur ser Lycksele kommuns
beredskap ut?
Kommunen följer utvecklingen noga och
har en krislednings-organisation som
arbetar efter olika krisplaner.
Krislednings-organisationen går igenom
läget i kommunens egna verksamheter,
stämmer av vilka frågor som kommer och
tar sedan beslut om vilka åtgärder som behövs.
Gruppen har nära kontakt med Länsstyrelsen,
Region Västerbotten och andra aktörer.

Vad händer om en anställd på
Lycksele kommun smittas?
Lycksele kommun uppmanar personal som
har symptom på sjukdom att
stanna hemma från arbetet.

Varför stänger inte
Lycksele kommuns skolor och
förskolor?
Folkhälsomyndigheten rekommenderar i nuläget
att inte stänga skolor och förskolor.
Lycksele kommun följer
dessa rekommendationer.
Vi följer kontinuerligt förändringar som sker.

Tillbaka till föregående sida

Kontakta sidansvarig: Webmaster
Uppdaterad den 21 april 2020